Ahad, 3 Februari 2013

Sepetang bersama jiran

     Hari ni sepetang aku lepak dgn jiran tetanggan. Ada jiran bertunang td. Bila dh mula berbual. Macam2 crita la kluar. Gosip jiran tetangga la, lembut jatuh ban, lembu makan pokok, moto jiran kena curi, jiran kena kacau dgn hantu. Habis 2 jam aku duduk dgr makcik2 ni berborak. Asalnya aku pegi sbb nk jmpa kwn aku. Dah lama x jmpa. Waktu dia kawin thn lps aku x dpt blk. Sejak dia kawin, dah jarang blk rmh. Selalu duduk rumah mentua je. Memang susah la nk jmpa. Td jmpa pn x smpai 10 mnt sbb dia ikut rombongan minang abg dia. Sihat je aku tgk. Dh berbadan dua. Dia kata dah 6 bulan. Aku baru je excited nk interview dia apa rasanya bawa budak. Tp x sempat la. :( X pe. Nnt klau dpt jmpa dia lg. Aku interview dia habis-habisan.

     Aku baru tau rumah sewa kat belakang tu dh tukar penghuni. Aku tau pun sbb ada 2 org bdk tgh lapar dtg mkn sekali. Bila aku tanya anak sapa tu. Mula la jiran2 aku bercerita. Kesian bdk tu. Terabai. Selalu makan pegi mintak kat rmh sebelah je. Mak dia keje mlm blk time subuh. Dah blk rmah terus tdo. Bdk2 ni mkn pn tidak. Kalau pegi sklh cari keropok jela jwabnya smpai hbs wang saku. Nak mkn nasi pegi minta simpati dekat jiran sebelah. Baju sekolah bdk laki 2 org tu pn kakak dia yg umo 14 tahun yg basuhkan. Mujur ada jgak kakak yg boleh diharapkan. Kaum ibu, kalau ye pun nk bekerja jgn la sampai abaikan anak. Anak kecik lg. Mana la tau nk uruskan diri sendiri, nak cari makan. Kesian aku tgk bdk2 tu. Aku harap mak bdk2 tu sedar akan tanggungjawab dia dan cuba utk cari kerja lain yg lebih elok, lebih manis dipandang org.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan