Ahad, 14 Februari 2010

PLKN's StoRy..part 1..

   tanggal 4 jan aku melaporkn dri tnpa gagal di pusat perkumpulan yg b'tmpt di dewan kampung millenium..bas yg kononya b'tolak jam 9 pg tlh b'tolak pd jam 9.45 pg..x mnepati msa lgsng..pnat jer aku p awl2..pkul 8.30 dh t'pacak dpn bas 2..kat dwn ada 2 bas ke kem white resort,2 ke perak n 2 ke kedah..malangnyer aku x dpt nk igt nma2 kem 2..hehe..sowy la yer..msa 2 kaki rse brt gle nk nek bas..tp ku gagahkn jua demi tanah air t'cinta..(ehemm..yeke??ngaku jela t'pksa.hehe)..perjalanan yg agak jauh 2 tlh memkn msa slama 1j 15 m..tepat jam 11 pg aku tlh pn menjejakn kaki buat pertama kalinya di Kem PLKN White Resort..wah..bsrnya..cntk gak..tp nk ke tmpt pndftrn..fuh pnya la jauh..siap b'bukit lg..nasib bek aku bwa beg roda..x dela nk mgerah keringat sgt..

 aku kena ke bangunan yg b'bumbung biru..namanya dwn rajawali skali dgn dwn makan..


   masa smpi sna aku ok lg..tp ble msuk dorm..rse nk blk sgt2..sbb aku rse bdk2 kat situ x friendly lgsg..mentang2 la dpa mai awl dri aku..yela dpa ada yg dftr 2 & 3 jan..so dh tau la selok belok situ..tp bknya nk tlg..blagak gle..padahl sma umo jer..(sowy ye mgutuk...2 pndgn p'tama..huhu)..tp aku bley tahan g sbb ada kwn..dia lah org p'tama yg aku knal..km nek bas skali n dpt dorm skali..

 
~ aku & ety ~

    skrg biar aku crita psai kem ni dlu..erm..kbykn platih mrupakn plajar dri sbp,mrsm,teknik n sklh  biasa..pelatih2 ni berasal dr kedah,pulau pinang & perak.kt kem ni km dibahagikn kpd 4 skuardron iaitu Fulchrum(biru), Blackhawk(hijau), Sukhoi(kuning) & Hornet(merah)..nma2 ni sempena nma2 jet dlm tentera..aku tlh mnjdi slh sorg dri wirawati Fulchrum..kt sni pggln utk platih ialah wira & wirawati..

   utk mgu pertama km kena wat Kontrak Kita Janji a.k.a KKJ..dlm KKJ ni km kna wat lgu skuadron,bendera,moto,strategi nk mng..byk gak la..lps KKj bwu la km jlnkn aktiviti secara rsmi..lps KKJ km ada mjls suai kenai dgn komanden,tkp,kj,jl n staff..


 
jadual harian km sma je..

isnin-khamis 

6.00   solat
6.30   baris pg + pt (senaman la)
7.30   sarapan
8.30   baris lapor
9.00   kelas cb
10.30 minum pg
11.00 kelas cb
12.30 mkn
1.20   solat
2.30   aktiviti fizikal
4.30   minum ptg + solat
5.30   riadah
6.30   mkn mlm
7.20   solat
9.00   aktivti yg sering b'tukar..(",)
10.30 rolcall + minum mlm
11.30 light off


   begitulah rutin harianku slama kelas cb(character building) b'lgsg..kls cb ada 2 modul..modul 1-saya..dlm modul ni km blajar ttg mustahil ke boleh,sikap,mendengar,pilihan,tanggungjawab,kreativiti,perjanjian & imej vs diri sendiri..modul 2-kita..dlm modul ni ada ttg percaya, kejujuran, tanggungjawab(kump.), kepimpinan (kump.), menang/kalah, betul/salah, sumbangan, matlamat, mencapai, keputusan & akhir skali persembahan utk mlm penutup kls cb mgikut PK..ada 4 PK iaitu PK1,PK2,PK3 & PK4..aku adlh pelatih dri PK2..kls cb b'lgsg dri 7 jan hingga 2 feb..mlm pnutup dilansungkn pd 2 feb..

pelatih wirawati harapan


pakaian yg diperbuat drpd brgn kitar semula


PK1

PK2

PK3

PK4

Antara aktiviti yg dijalankn dlm kls cb..

   pd 6 jan ada perbarisan bersama komander n penaikan pangkat..majlis ni merupakan majlis perasmian Kem PLKN White Resort Siri 7 Kumpulan 1,2010..majlis ni buat pertam kalinya memperlihatkn smua wira & wirawati berpakaian full loreng..
 ketibaan komanden kem

  
bacaan ikrar

  
pemeriksaan barisan

penaikan pangkat

FULCHRUM

 
HORNET

SUKHOI

BLACKHAWK

BARISAN PENERAJU


Tiada ulasan:

Catat Ulasan